اثر تکنولوجيا المعلومات والاتصالات علي تحسين جوده الخدمات المصرفيه للبنوک التجاريه الليبيه: دراسه حاله

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

الملخص:
تمثلت مشکلة في وجود نواحى قصور لدى العاملين بالبنوک التجارية الليبية بأهمية التوجه بالعملاء الأمر الذى أثر سلباً على قدرة هذه البنوک على تحقيق معدلات مرتفعت من الأرباح, وبالتالى هدفت الدراسة إلى التعرف على أثر التوجه بالعملاء على نتائج الأداء المالى للبنوک التجارية الليبية , وتوصلت الدراسة إلى نتيجة مفادها وجود أثر ذي دلالة أحصائية للتوجه بالعملاء على الأداء المالى للبنوک التجارية الليبية وجاءت أهم التوصيات ضرورة التحول من التوجه بالمنتج إلى التوجه بالعملاء لأنهم المصدر الاساسى لأيرادات البنوک التجارية والاهتمام  بهم وتقديم أفضل الخدمات لهم لکسب رضائهم و ولائهم ,وذلک لتحقق البنوک  التجارية الليبية  أرتفاع في معدلات أداء مالى.
Abstract:
   The problem was in the presence of deficiencies in the employees of commercial banks in Libya the importance of customer orientation, which negatively affected the ability of these banks to achieve high rates of profits, and therefore the study aimed to identify the impact of customer orientation on the results of financial performance of Libyan commercial banks, That there is a significant statistical impact on customer orientation on the financial performance of Libyan commercial banks. The most important recommendations were the need to shift from product orientation to customer orientation because they are the main source of commercial bank revenues, In order to win their satisfaction and loyalty, so that the Libyan commercial banks to achieve higher rates of financial performance .

الموضوعات الرئيسية