الثقافة الاخلاقية ودورها في احداث التميز التنافسي في البنوک اللبيبة

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

هدفت هذه الدراسة الى التعرف على أثر الثقافة الأخلاقية ودورها في أحداث التميز التنافسي في البنوک الليبية. وتم استخدم الوصف التحليلي وتم جمع البيانات اللازمة للدراسة عن طريق استمارة الاستبيان وتم استخدام SPSS تحليلها ومعالجتها. وتوصلت الدراسة الى مجموعة من النتائج من أهمها:- يوجد علاقة ارتباطية قوية بين أغلب أنماط الثقافة الأخلاقية ومصادر التميز التنافسي لقد تم قبول الفرض الاحصائي البديل بوجود علاقة ات دلالة إحصائية بين الثقافة الأخلاقية والتميز التنافسي ورفض الفرض العدمي القائل بعدم وجود علاقة ذات دلالة إحصائية-يتم قبول الفرض الاحصائي البديل القائل بوجود فروق ذات دلالة إحصائية بين آراء العملاء البنوک فيما يتعلق بدرجة رضا العملاء عن الخدمات المقدمة إليهم لدي البنوک التجارية الليبية.

The study aimed to identify the ethical culture and its role in achieving the competitive excellence in Libyan banks. The descriptive analytical method was used and the data was collected using the questionnaire. The spss was used to analyze and process the data. The study found a collection of findings and the most important of which are as following: There is a strong correlation between most patterns of ethical culture and the sources of competitive excellence. The alternative statistical hypothesis stating that “there is a statistically significant relationship between the ethical culture and competitive excellence” was accepted. The null hypothesis stating that “there is no statistically relationship between the ethical culture and competitive excellence” is rejected. The alternative statistical hypothesis stating that “there are statistically significant differences among the views of bank customers regarding their satisfaction with services provided to them by the Libyan banks” is accepted

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية