دور العدالة التنظيمية في تخفيض ضغوط العمل :دراسة ميدانية بالتطبيق علي جامعة قناة السويس

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

کلية التجارة جامعة قناة السويس

المستخلص

استهدفت الدراسة التعرف على مستوى العدالة التنظيمية ومستوى ضغوط العمل بجامعة قناة السويس، بالإضافة إلى اختبار تأثير العدالة التنظيمية على ضغوط العمل تکون مجتمع الدراسة من الفتات الثلاثة التالية (القيادات الإدارية، أعضاء هيئة التدريس ومعاوني أعضاء هيئة التدريس) بجامعة قناة السويس، البالغ عددهم(2620) مفردة، واعتمدت الباحثة على العينة العشوائية الطبقية، وبلغ حجم العينة (336) مفردة موزعة على فئات الدراسة الثلاثة، وتحقيقاً لأهداف الدراسة اعتمدت الباحثة على قوائم الاستقصاء کأداة لجمع البيانات المطلوبة والتي، تضمنت مقياسين الأول: مقياس العدالة التنظيمية، والثاني: مقياس ضغوط العمل، اللذين طورتهما الباحثة خصيصا لهذا الغرض. بينت النتائج أن مستوى العدالة التنظيمية کان متوسطا من وجهة نظر فئات الدراسة الثلاثة، وأن مستوى ضغوط العمل کانت متوسطا من وجهة نظر فئتي القيادات الإدارية وأعضاء هيئة التدريس ومرتفعا من وجهة نظر فئة معاوني أعضاء هيئة التدريس. کما تبين وجود تأثير سلبي ذو دلالة إحصائية للعدالة التنظيمية على ضغوط العمل لکل فئات الدراسة، مما يعني أنه يمکن تخفيض ضغوط العمل من خلال تطبيق العدالة التنظيمية.

The study aimed to identify the level of organizational justice and level of work stress at Suez Canal University, as well as to test the impact of organizational justice on the work stress. The study population consisted of the following three categories (administrative leaders, faculty and assistants faculty members Suez Canal University's (2620) single, adopted researcher on stratified random, and the total sample size (336) Single spread over three study categories, and achieve the objectives of the study researcher on questionnaires adopted as a tool to collect the required data, which, included two measures ,the first: organizational justice measure, and the second: work stress measure , both of which were developed by researcher specially for this purpose. The results showed dat organizational justice level was a medium from the viewpoint of three categories of the study, and dat work stress level was a medium from the viewpoint of the two categories of the class administrative leadership and faculty members, and high from the viewpoint of assistants faculty members. As it turns out their is a statistically significant organizational justice negative impact work stress for each study categories, which means dat it can be reduced work stress by applying organizational justice.

الكلمات الرئيسية