ادارة المعرفة واثرها على زيادة کفاءة الابتکار التنظيمى دراسة ميدانية بالتطبيق على شرکات السياحة والسفر الاردنية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

تمثلت مشکلة الدراسة فى عدم إدراک وفهم القائمين على قطاع السياحة فى الأردن فى تقدير أثر وأهمية إدارة المعرفة فى زيادة کفاءة الابتکارات ، الأمر الذى ينعکس سلباً على أداء هذا القطاع . وبالتالى هدفت الدراسة الى التعرف على أثر إدارة المعرفة فى زيادة کفاءة الابتکار فى قطاع السياحة الأردنى ، وتوصلت الدراسة الى أن هناک أثر ايجابى لإدارة المعرفة فى زيادة کفاءة الابتکار الفنى والإدارى ، وأوصت بأن يهتم القائمون على قطاع السياحة الأردنى إعطاء المزيد من الاهتمام بإدارة المعرفة لما لها من أهمية فى دعم الابتکار وزيادة کفاءته .
The problem of current study lies in the lack of understanding and awareness of those who are responsible for tourism in Jordan in terms of evaluating the impact and importance of knowledge management in creating innovations. As a result, this is negatively reflected on the performance of this sector. Consequently, this study aims to identify the impact of knowledge management on increasing innovation efficiency in the Jordanian sector of tourism. The study found that there is a positive impact of knowledge management on increasing the efficiency of technical and managerial innovation. Finally, the study recommends that those who are responsible for the Jordanian sector of tourism should pay more attention to knowledge management due to its importance in enhancing innovation and increasing its efficiency.

الموضوعات الرئيسية