اثر استراتيجيات ادارة الأزمات الحديثة على الأداء التسويقي

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

الملخص:
يهدف البحث إلي التعرف علي أثر استراتيجيات ادارة الأزمات الحديثة علي الأداء التسويقي للشرکات الدوائية بمدينة العاشرمن رمضان وعددهم (12) شرکة،ولتحقيق ذلک استخدمت الباحثة المنهج الوصفي التحليلي،والاعتماد علي استبانة ،وذلک لجمع المعلومات الأولية من عينة البحث،وتم استخدام اسلوب العينة الميسرة،وقد تم توزيع(120)استبانة علي مفردات العينة،وتم تعبئتها من خلال المديرين ونائبيهم ورئيسي الأقسام،وکان عدد الاستبانات التي استردت وصالحة للتحليل(101) استبانة بنسبة 84%،وتم تحليل البيانات واستخراج النتائج واختبار الفروض وتم استخدم برنامج (SPSS)في التحليل الإحصائي،وأهم ما توصل إليه البحث هو أن الشرکات الدوائية محل البحث تتعرض للعديد من الأزمات ومنها أزمات متکررة،و وجود تأثير معنوي ذو دلالة إحصائية لاستراتيجيات ادارة الأزمات الحديثة(تغيير المسار،الاحتياطي التعبوي،تفريغ الأزمة،تفتيت الأزمة واحتواء الأزمة) علي الأداء التسويقي(نمو المبيعات،الحصة السوقية)لشرکات الأدوية بمدينة العاشر من رمضان،وقد أوصي البحث بضرورة قيام شرکات الأدوية بانشاء قسم متخصص لادارة الأزمات يستخدم الاستراتيجيات الحديثة للأزمات .
 
 
 
 
 
 
Abstract:
The researh aims to identify the effect of modern Crises management strategies on marketing Performance for the pharmaceutical industrial companies in 10 of Ramadan city, in order to achieve the objectives of the study, The research used descriptive-analytical approach and designed a questionnaire to gather the primary information from study samply by using easy sample. A (120) questionnaire have been distributed on the studding sample and filled out by a group general managers, assistant general manager and department manager. The researcher has adopted the survey approach to study the sample, the population of the study is the Sam as the sample. The numbers of the collected questionnaire and fit for analysis were(101) questionnaire, which represented(84%)of the studying sample, The statistical package for social sciences (SPSS) program was used to analyze and examine the hypothesis, The major findings of  The research were the pharmaceutical industrial companies suffer from many of crisis and this crisis may be repeated again, There is statistically significant relationship between modern Crises management strategies (changing path strategy, reserve mobilization strategy, exhausting Crisis strategy, Crisis fragmentation strategy and containment Crisis strategy) on marketing performance (sales growth, market share), The researcher Recommends It is necessary establish a specialized crisis team use modern Crises management strategies. 
 

الموضوعات الرئيسية