أثر التسويق الداخلي على جودة الخدمة السياحية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

تسعى شرکات السياحة في الوقت الحالي إلى الاهتمام بمفهوم جودة الخدمة. وتعتبر الموارد البشرية أحد أهم مصادر تحقيق هذا المفهوم. من هذا المنطلق أصبح لزاما على شرکات السياحة أن ترکز جهودها في إيجاد الثقافة التنظيمية التي تؤکد على أهمية العاملين في الشرکة واعتبارهم کعملاء داخليين.
ومن هنا ظهر الاهتمام بمفهوم التسويق الداخلي. تهدف الدراسة الحالية إلى التعرف على دور التسويق الداخلي في تحقيق جزدة الخدمة المقدمة من شرکات السياحة المصرية. ويتمثل مجتمع الدراسة في المسئولين في الشرکات السياحية المصرية فئة (أ) في منطقة القاهرة الکبرى بالإضافة إلى السائحين.
وتم استخدام أسلوب العينات في هذه الدراسة. کما تم الاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي في الدراسة، والذي تم من خلال أدواته وطرقه وصف الدراسة کميا وکيفيا. وقد أظهرت نتائج الدراسة وجود علاقة ذات دلالة إحصائية معنوية بين التطبيق الفعلي لسياسات التسويق الداخلي، وتحقيق مفهوم جودة الخدمة الشرکات السياحة المصرية. وقدمت الدراسة عدد من التوصيات التي تعمل على تحسين الممارسات الفعلية لسياسات وبرامج التسويق الداخلي، والتي تعمل على تحقيق جودة الخدمة المقدمة من شرکات السياحية المصرية
Abstract :
Nowadays, travel agents must acquire the concept of service quality in order to survive and grow. Human resources play a crucial role in reaching to this concept. Having a competent and service-oriented work force is the most essential parameter in insuring lasting success of an agent. One of the approaches to the attainment of this objective is internal marketing. This study aims to identify the role of internal marketing in achieving service quality in Egyptian travel agents.
 The study population includes employees in travel agents (category A) in Cairo, and tourists deal with travel agents. The study uses the analytical descriptive approach whose tools and methods described the study quantitatively and qualitatively. The study indicates that there is a great relationship between the actual implementation of internal marketing policies, and achieving service quality in Egyptian travel agent.      The study raises a number of recommendations which depend on improving the actual implementation of internal marketing policies in Egyptian travel agents to achieve service quality.
 
 

الموضوعات الرئيسية