دور إدارة علاقات العملاء في تحسين جودة الخدمة بالمنظمات التعليمية الجامعية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

إن جودة الخدمات باستخدام مبدأ التوجه بالعميل تعتبر من التوجهات الحديثة للتسويق، وذلک يستلزم معه اتباع أساليب جديدة للتحسين والتي من أهمها إدارة علاقات العملاء. والجامعات مراکز بحثية تسعى للإثراء العلمي والمعرفي تستخدم لتخريج کوادر بشرية مؤهلة تتناسب مع احتياجات سوق ومنظمات العمل على اختلافها .
وتقدم الدراسة تحليل لمفهوم إدارة علاقات العملاء؛ من خلال دراسة أبعاد لم يتم تناولها من قبل مجتمعة . ودور هذه الأبعاد في تحسين جودة الخدمة الوظيفية بالمنظمات الخدمية. کما يبين البحث أنه يمکن الارتقاء بجودة الخدمات التعليمية بالمنظمات التعليمية الجامعية من خلال تحقيق رضاء العملاء الداخليين بها، کما يقدم أيضا نموذج مقترح لإدارة علاقات العملاء يؤصل لتحسين جودة الخدمات بالمنظمات المختلفة.
Abstract:
The quality of services using the principle of customer orientation is one of the new trends of marketing, it requires him to follow new methods of improving the foremost of which is customer relationship management. Universities and research centers seeking scientific and cognitive enrichment is used to produce qualified human cadres commensurate with the needs of the market and the various labor organizations. The study provides an analysis of the concept of customer relationship management; by studying the dimensions have not been taken up by the combined. And the role of these dimensions to improve the quality of career service organizations service. The research shows that it can improve the quality of educational services organizations, educational university through the achievement of internal customers with satisfaction, also offers a proposed model for CRM rooting for improving the quality of services of different organizations.
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية