CEO Bonus and Fair Value Accounting: Evidence from US Business Combination

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

This study investigates the role executive compensation structure plays in post-acquisition fair value measurement of goodwill at Purchase Price Allocation (PPA). It examines the relationship of CEO earning based (bonus) with the amount recognized as goodwill after mergers and acquisitions. Also, the study investigates the effect of CEO characteristics such as gender, age and tenure on goodwill recognition. After SFAS 142 is applied in 2002, goodwill required to be impaired based on fair value estimates instead of being amortized like other identifiable intangible assets. This may lead CEOs to report more goodwill to avoid depreciation cost and thus increase reported income and consequently their bonus. Using a sample of 110 public U.S business combinations completed in the service sector between 2002 and 2015; first, the researcher finds that the relationship between CEO bonus and the amounts recognized as goodwill is not linear but correlates only if he/she has longer tenure. Also, results indicate negative relationship between higher representation of CEO male and goodwill. Overall, findings indicate that executive compensation structure affects the fair value accounting for acquired assets and liabilities after a business combination. This study is the first to test for the impact of CEO bonus on fair value measurement of goodwill in U.S context specifically in the service sector industry and also, shed the light on CEO tenure interaction effect on goodwill recognition
الملخص:
بعد انتهاء عملية الاستحواذ ينبغي على المستحوذ توزيع تکلفة الاستحواذ على الأصول الملموسة وغير الملموسة القابلة للتعريف وکذلک الالتزامات المرتکزة على القيم العادلة المقدرة بشکل فردي, والباقي المقصود به الفارق بين سعر الشراء والقيمة العادلة للأصول الصافية القابلة للتقيتم تسجيلها على أنها قيمة الشهرة ((goodwill. الاعتراف بالشهرة  له آثار متباينة على الأرباح أکثر من تأثير الأصول الأخرى حيث تنخفض قيمة الأصول الملموسة وغير الملموسة القابلة للتعريف ذات الأعمار المحددة مثل التکنولوجيات المطورة أو تستهلک وبالتالي تنخفض قيمة مصاريف الاهلاک  و بالتالي زيادة الأرباح بصورة منتظمة، على النقيض فإن الشهرة ليس لها أعمار محددة غير قابلة للاستهلاک وتخضع بشکل دوري لاختبار انخفاض القيمة (impairment test) المبني على القيمة العادلة. وحيث أن عمليات الحذف (write-off ) لانخفاض قيمة الشهرة تتم بصورة دائمة فإن تسجيل مزيد من قيمة الشهرة غير الملموسة يؤدي بشکل عام إلى زيادة أرباح ما بعد الاستحواذ.
بالنظر إلى آثار تلک الأرباح على راتب الرئيس التنفيذي، فلقد توصلت بعض الدراسات مثل دراسة (Shalev and Zhang 2011) و دراسة ((Huang et al. 2010 الى أن الرؤساء التنفيذيين لديهم من الدوافع ما يجعلهم يبالغون في تقدير قيمة الشهرة و ذلک للحصول عل عائدات أکبر، حيث أن خطط المکافآت المعتمدة على الأرباح تقدم حوافز أکبر من أشکال المکافات الأخرى. لذا يهدف هذا البحث الي قياس أثر حوافز المديرين التنفيذين على دقة تحديد القيمة العادلة لأصول الشرکات بعد الاستحواذ.  من أجل تحقيق هذا الهدف سيم اختبار  بعض الفروض ، وهي، توجد علاقة ايجابية بين علاوة المديرين التنفيذين و قيمة الشهرة بعد الاستحواذ ،و توجد علاقة ايجابية بين علاوة المديرين التنفيذيين و قيمة الشهرة بعد الاستحواذ اذا کان المدير ذو خبرة.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية