أثر شبکات التواصل الاجتماعي على تسويق الأنشطة الرياضية للأندية المصرية .

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

الملخص:
هدفت الدراسة الحالية إلى التعرف على أثر استخدام شبکة التواصل الاجتماعي الفيسبوک کآداة في تسويق الأنشطة الرياضية لأندية الدوري الممتاز المصري لکرة القدم، حيث قام الباحث بمراجعة وإستطلاع صفحات الفيسبوک للأندية الجماهيرية المشارکة بالدروي الممتاز المصري من حيث الملامح العامة والأنشطة التسويقية التي يتم مشارکتها مع جماهيرها وذلک لصياغة الفروض البحثية، ومن ثم فقد بحثت الدراسة في معنوية الفروق بين متغيراتها باختلاف الجنس، العمر، النادي الذي يتم تشجيعه، وقد خلصت الدراسة في نتائجها إلى وجود علاقة دالة موجبة بين استخدام شبکة التواصل الاجتماعي الفيسبوک في تسويق الأنشطة الرياضية للأندية المصرية محل الدراسة، وکذلک وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين متوسط درجات أفراد عينة الدراسة في ادراکهم لأثر شبکة التواصل الاجتماعي الفيسبوک على تسويق الأنشطة الرياضية تبعاً لمتغيرات الدراسة "الجنس، العمر، النادي الذى يتم تشجيعه" للأندية محل الدراسة، وأوصت الدراسة بأهمية استخدام المؤسسات الرياضية لشبکات التواصل الاجتماعي في تسويق وترويج منتجاتها وخدماتها وأنشطتها المختلفة، مع مراعاة المصداقية في المعلومات التي يتم مشارکتها، وإعتبار أثر العوامل الديموغرافية عند الإعتماد على شبکات التواصل الإجتماعى کأداة للتواصل وتسويق الأنشطة الرياضية للأندية المصرية وکذلک بناء الإستراتيجيات التسويقية للأندية الرياضية.
 
 
 
Abstract:
The research paper aimed to identify the impact of the social network using (Facebook) as a marketing tool for sports activities marketing for the Egyptian Premier League football clubs, the researcher reviewed Facebook pages of the popular clubs which participated in Premier League in terms of the general features of the pages and the marketing activities that are shared with the fans to support the research hypotheses formulation. Thus, the study examined the significance of the differences between the variables according to gender, age, club that is encouraged or followed.
The study concluded that there is a positive relation between sports marketing through the social network (Facebook) and the marketing of sports activities for the Egyptian clubs which studied. Also, there are statistically significant differences between the average score of the sample (club fans) in their awareness of the impact of sports marketing through the social network Facebook on the marketing of sports activities according to study variables "sex, age, club encouraged or followed" for the Premier League football clubs. The study recommended to use social media networks for sports Institutions in their marketing activities and their promotion activities, considering the credibility of the information being shared. Also to consider the impact of demographic factors when relying on social networks as a communication tool for their marketing activities and their marketing strategy formulation.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية