أثر التوجه الإستراتيجي للجامعه ودوره في تفعيل متطلبات جودة الاعتماد الأکاديمي:دراسة ميدانية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 استاذ إدارة الموارد البشرية کلية التجارة – جامعة القاهره

2 مدرس بقسم إدارة الاعمال کلية التجارة – جامعة قناه السويس

المستخلص

تهدف الدراسة الي التعرف علي کلا من  مفهوم التوجه الإستراتجي ومتطلبات الجودة التعليمية من وعلاقة کلا المفهومين ببعضهما البعض مع تحديد الاثر لاليات التوجه الإستراتجي بالجامعات المصرية في تفعيل متطلبات جودة الاعتماد الاکاديمي .
توصلت الدراسة الي وجودعلاقة احصائية ذات دلالة معنوية بين اليات التوجه الإستراتجي وتفعيل متطلبات جودة الاعتماد الاکاديمي بالجامعات المصرية .
وتوصي الدراسة بضرورة بناء ودعم وجود علاقات ناجحة بين الاطراف الداخلية والخارجية للجامعات المصرية وکذلک بناء ودعم وجود علاقات ناجحة بين الادرات الداخلية للکليات مع بعضهم البعض وداخل الاقسام المختلفة بالکليات ودعم علاقتهم بالعاملين بالکلية وکذلک بناء علاقات طيبة مثمرة مع الطلاب لتفعيل الاستراتيجية الداخلية للکلية في ضوء متطلبات جودة الاعتماد الاکاديمي واليات ومن ثم تحقيق التميز المؤسسي .
 
abstract:
The study aims to identify both the concept of strategic orientation and educational quality requirements from and the relationship of both concepts to each other, while determining the impact of the mechanisms of strategic orientation in Egyptian universities in activating the quality requirements of academic accreditation.
The study concluded that there is a statistically significant relationship between the mechanisms of strategic orientation and the activation of the requirements for the quality of academic accreditation in Egyptian universities.
The study recommends the need to build and support the existence of successful relationships between the internal and external parties of the Egyptian universities, as well as to build and support the existence of successful relationships between the internal departments of the faculties with each other and within the different departments of the faculties and support their relationship with the faculty’s employees, as well as building good and fruitful relationships with students to activate the internal strategy of the faculty in light of the requirements of quality Academic accreditation and mechanisms, and then achieving institutional excellence.

الموضوعات الرئيسية