دور التسويق الإلکتروني في تحقيق الميزة التنافسية للبنوک المحلية " دراسة تطبيقية على البنوک المحلية بمنطقة عسير في المملکة العربية السعودية "

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحث ماجستير إدارة الأعمال جامعة بيشة – المملکة العربية السعودية

2 أستاذ مشارک إدارة الأعمال – کلية الأعمال جامعة بيشة – المملکة العربية السعودية

المستخلص

هدفت هذه الدراسة الى تعميق الفهم لدور التسويق الإلکتروني في تحقيق الميزة التنافسية للبنوک المحلية بالمملکة العربية السعودية. قامت الدراسة على عينة من موظفي البنوک المحلية بمنطقة عسير في المملکة العربية السعودية وعددها (128) بنک وفق ما ورد في تقرير هيئة الإحصاء العامة السادس عشر لعام 2018 الخاص بمنطقة عسير بمتوسط عدد (9) موظف لکل بنک. إجمالي متوسط موظفي البنوک التي قامت عليها الدراسة (1150) موظف، بعينة عشوائية من (150) مشارک في هذه الدراسة بنسبة 13% وهي نسبة مقبولة علميا.  
أظهرت النتائج أن هناک أثر ذا دلالة إحصائية و هو (0.000) أقل من (0.05) لجميع فقرات التسويق الالکتروني و أيضا لأهمية الميزة التنافسية للقطاع المصرفي و أيضا لأثر توظيف التسويق الالکتروني في البنوک المحلية على الميزة التنافسية، ولتفاعل العملاء في البنوک المحلية مع الميزة التنافسية، ولأثر الخدمات الالکترونية في البنوک المحلية على الميزة التنافسية، ولثقة العملاء في البنوک المحلية على الميزة التنافسية.  لا توجد أي دلالات إحصائية حول استجابات أفراد العينة تعزى للمتغيرات الديموغرافية (النوع، الوظيفة، سنوات الخبرة، طريقة تقديم الخدمات الالکترونية) في أي من محاور الدراسة.
This study aimed to extend the understanding of the role of e-marketing in achieving the competitive advantage of local banks in the Kingdom of Saudi Arabia. According to the sixteenth report issued by General Statistics Authority for the year 2018 related to the Asir region, there is (128) banks working in Asir region with an average number of (9) employees. The total average of the employees of the banks on which the study is based is (1150) employees, with a random sample of (150) participants in this study representing 13% of the total average banks’ employees in Asir region, which is a scientifically acceptable percentage.
The results showed that there was a statistically significant effect of (0.000) less than (0.05) for all e-marketing sections, and also for the importance of the competitive advantage of the banking sector. Additionally, for the impact of the employment of e-marketing on the competitive advantage, and for the interaction of customers with the competitive advantage. And the impact of electronic services on the competitive advantage, and the confidence of customers on the competitive advantage. There was no statistical significant of respondents due to demographic variables (gender, occupation, years of experience, method of providing electronic services) in this study.

الموضوعات الرئيسية