دور ممارسات القيادة الاستراتيجية فى تبني السلوك الإبداعي للعاملين فى المنظمة "دراسة ميدانية"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس إدارة الأعمال – المعهد العالى للحاسب الآلى وإدارة الأعمال بالزرقا – دمياط

المستخلص

الملخص :
يهدف البحث للتعرف إلى واقع ممارسة القيادة الاستراتيجية والسلوك الابداعى من وجهة نظر العاملين فى شركات الادوية محل البحث، ومن ثم اختبار التأثير بين ممارسات القيادة الاستراتيجية والسلوك الابداعى.
واستخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي الذي يعتمد على وصف حقائق ثابتة ودراستها وتحليلها والخروج منها بنتائج محددة لتقديم حلولاً لمشكلة البحث، كما استخدم الباحث الاستبانة كأداة لجمع البيانات من مفردات مجتمع البحث.
ومن أهم النتائج التي توصل إليها البحث: توافر ممارسات القيادة الاستراتيجية في الشركات المبحوثة بدرجة مرتفعة وبمتوسط حسابي (3.41) ،توافر أبعاد السلوك الابداعى بدرجة مرتفعة أيضاً وبمتوسط حسابي (3.46) وكذلك توصل البحث إلى وجود تأثير لأبعاد ممارسات القيادة الاستراتيجية متمثلة فى أبعاده (تحديد التوجه الإستراتيجي - اكتشاف الكفاءات والمحافظة عليها - تطوير رأس المال البشري- تنفيذ نظم الرقابة المتوازنة) على السلوك الإبداعي "من وجهة نظرالعاملين فى شركات الادوية محل الدراسة.
وأوصى الباحث قادة شركات الأدوية بعدة توصيات أهمها: ضرورة المحافظة على امتلاك الشركات لتصورات وتوجهات استراتيجية واضحة ومحددة تستند إلى تحليل دقيق للبيئة الداخلية والخارجية، وتعبر عن ما تطمح قيادة شركات الادوية في الوصول إليه مستقبلاً وبما يدعم زيادة مستوى الإبداع الإداري لدى العاملين في الشركات، وضرورة استحداث دائرة رقابية جديدة تكون مهمتها الأساسية مراقبة تنفيذ الخطط والتوجهات وجميع الجوانب الاستراتيجية التي تحددها قيادة الشركة على وجه الدقة، وكذلك تزويد قيادة الشركة مباشرةً بتقارير توضح سير عملية التنفيذ حسب الجدول الزمني المخطط، بالإضافة إلى أهم المعوقات التي تواجهها، وضرورة استحداث إدارة جديدة تسمى "إدارة الإبداع" تكون مهمتها الأساسية مناقشة وتقييم جميع الأفكار والمقترحات الإبداعية الجديدة المقدمة من كافة الأقسام الإدارية على أسس علمية سليمة، وتكون على دراية تامة بأحدث الطرق والأساليب التي تستخدمها منظمات الأعمال المعاصرة في التعامل مع تلك الأفكار.
Abstract:
The research aims to learn the realities of practicing strategic leadership and Creative behaviors from the point of view Employees of pharmaceutical companies under study and then examine the relationship between the practices of strategic leadership and Creative behaviors.
the researcher used the descriptive analytical method which relies on the description of facts, study and analysis of specific results to provide solutions to the problem of the research, the researcher also used the questionnaire as a tool for gathering data from the expressions of the research community.
Of the far important findings of the research is the availability of practicing strategic leadership in the studied Companies with a highly considered average of (3.41), as well as the dimensions of administrative innovation also with a high considered average of (3.46).
Further the research reached the existence of the influence of the dimensions of strategic leadership practices represented by its dimensions (Determining Strategic Direction Exploiting & Maintaining Core Competencies - Developing Human Capital & - Establishing Balanced Control) and Creative behavior from the perspective the point of view Employees of pharmaceutical companies under study.
The researcher recommended the leaders of the pharmaceutical companies with severalrecommendations, the most important being: The need to maintain the possession of Companies perceptions and directions to a specific, clear strategy based on careful analysis of the internal and external environment, and  aspirations of the pharmaceutical companies in the future which supports the increase of administrative innovation level of the employees in the companies, The need to develop a new regulatory department its primary mission is to monitor the implementation of plans and directions and all strategic aspects determined by the Companies management. The new department should be able to provide the companies management directly with reports describing the progress of the implementation process according to the planned schedule and to mention the most important obstacles they face, and The necessity to develop a new department called "Innovative Management Department" its basic mission is to discuss and assess all new creative ideas and proposals submitted by all administrative sections on the basis of sound science, and be fully aware with the latest techniques and methods used by contemporary business organizations in dealing with these ideas.

الموضوعات الرئيسية