الاقتصاد الرقمي وتعزيز تنافسية البنوك التجارية في مصر دراسة ميدانية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

مدرس الاقتصاد بمعهد الالسن العالي للسياحة والفنادق والحاسب الالي

المستخلص

      يهدف هذا البحث إلي التعرف علي أثر الاقتصاد الرقمي علي زيادة القدرة التنافسية للبنوك التجارية في مصر، في ظل تبنى القطاع المصرفي لإستراتيجية إطلاق المزيد من الخدمات المصرفية الإلكترونية، بغرض الوصول إلى أكبر قاعدة من العملاء وتعزيز الشمول المالي أحد البنود الهامة في رؤية مصر 2030، وقد تم التوصل من خلال الدراسة الميدانية إلى أن الاقتصاد الرقمي يحقق مزايا متعددة للبنوك والعملاء منها سهولة إجراء المعاملات، وخفض التكلفة المالية، كما تساهم رقمنه العمليات الداخلية في تقليل العمليات غير القانونية ومكافحة غسل الأموال وتقديم الخدمات المصرفية بأعلى مستوى من الكفاءة والجودة وبالتالي أرتفاع تنافسية البنوك، وتطبيق أحدث المعايير العالمية ، وتعظيم الناتج المحلى للاقتصاد المصري كما تم أقتراح مجموعة من التوصيات أهمها ضرورة رفع الوعى لدى العملاء في القطاع المصرفي لتغيير ثقافتهم في التعامل مع التطورات الحديثة في الخدمات المصرفية، وتنمية إمكانيات وخبرات العاملين لتتوافق مع التكنولوجيا الجديدة والتوسع في عدد شبكات فروع البنوك لتغطية كافة احتياجات العملاء.
        This research aims to identify the impact of the digital economy on increasing the competitiveness of commercial banks in egypt, In light of the adoption by the banking sector of the strategy of launching more electronic banking services, in order to reach the largest customer base and promote financial inclusion, one of the important items in Egypt's Vision 2030, It was concluded through the field study that the digital economy achieves multiple advantages for banks and customers, including ease of conducting transactions, reducing financial cost, and its digitation of internal processes contributes to reducing illegal operations, combating money laundering and providing banking services with the highest level of efficiency and quality and thus high competitiveness of banks, applying the latest international standards and maximizing the GDP of the Egyptian economy ,a series of recommendations have also been proposed, the most important of which is the need to raise awareness among customers in the banking sector to change their culture in dealing with recent developments in banking services, develop the capabilities and expertise of employees to conform to new technology and expand the number of bank branch networks to cover all customer needs.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية