أثر تطبيق مزيج الإتصال التسويقى المتكامل على زيادة ولاء العملاء بالتطبيق على قطاع الصناعات البلاستيكية فى مصر

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

العميد الاكاديمي السابق للاكاديمية البحرية ببورسعيد

المستخلص

     هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على ودراسة أثر تطبيق مزيج الإتصال التسويقى المتكامل  بأبعاده المتمثلة فى (الإعلان، العلاقات العامة، تنشيط المبيعات، البيع الشخصى، التسويق المباشر) على زيادة ولاء العملاء بأبعاده المتمثلة فى (الولاء الإتجاهى، الولاء السلوكى) فى الشركة المصرية لصناعة البلاستيك (السويدى ايجى بلاست).
     تمثل مجتمع البحث فى قطاع الشركات المصنعة للبلاستيك فى مصر وتمثله شركة السويدى إلكتريك والتى تتحكم فى 40% من سوق البلاستيك، ويبلغ عدد عملاء الشركة المصرية لصناعة البلاستيك السويدى ايجى بلاست (6372) عميل، واعتمد الباحث على أخذ عينة عشوائية من مجتمع البحث تمثلت فى (363) مفردة، وتم تحديد حجم العينة الإجمالية عند مستوى ثقة 95%، وعند حدود خطأ معيارى 5%. واعتمدت الدراسة فى تحقيق أهدافها على المنهج الوصفى التحليلى لأبعاد مشكلة الدراسة واختبار الفرضيات البحثية.
وتم الإعتماد فى تحليل بيانات الدراسة الميدانية – التى تم الحصول عليها بواسطة استمارة الإستبيان الإلكترونية والموزعة على مجتمع الدراسة – على تطبيق أساليب التحليل الإحصائى الأكثر ملائمة لطبيعة تلك البيانات، وذلك باستخدام برنامج الحزم الإحصائية للعلوم الإجتماعية SPSS v.26..
    وقد كانت فروض الدراسة هى بحث العلاقة بين مزيج الإتصال التسويقى المتكامل بأبعاده المتمثلة فى (الإعلان، العلاقات العامة، تنشيط المبيعات، البيع الشخصى، التسويق المباشر) وزيادة ولاء العملاء لدى الشركات العاملة فى قطاع البلاستيك.
     وأوضحت نتائج الدراسة قبول الفرض الرئيسى، والذى ينص على وجود أثر ذو دلالة احصائية عند مستوى الدلالة (a≤0.05) لمزيج الإتصال التسويقى المتكامل بأبعاده على زيادة ولاء العملاء فى الشركة العاملة فى قطاع البلاستيك فى مصر. وكذلك قبول الفروض الفرعية التى تنص على وجود أثر ذو دلالة احصائية بين كل من (الإعلان، العلاقات العامة، تنشيط المبيعات، البيع الشخصى، التسويق المباشر) وولاء العملاء فى الشركة العاملة فى قطاع البلاستيك فى مصر.
    This research aimed at identifying and studying the impact of applying the integrated marketing communication mix with its dimensions represented in (advertising, public relations, sales activation, personal selling and direct marketing) on increasing customers’ loyalty with its dimensions (directional and behavioural) at El sewedy Egyptian plastic manufacturer (Egy. Plast).
    The research sample was represented in the sector of plastic manufacturer companies in Egypt and which is represented in El sewedy electric company which control about 40% of plastic market. The clients of the Egyptian company for manufacturing are about 6372. The researcher depended on a random sample consisted of 363 and the total sample size was set at 90% confidence level and The limit of 5% in case of standard deviation.
    The analysis of the field – study data (obtained by electric form handed to the study community) depended on applying statistical analysis methods that were more appropriate to the nature of these data by using socials science statistical packages.
    The study assumptions were to look at the relationship between on integrated marketing communication mix with its dimensions (advertising, public relations. sales activation, personal selling and direct marketing) and increasing customer loyalty to companies in the plastic sector.
     The result of the study showed acceptance of the main hypothesis, which states that there’s a statistical effect level (a≤0.05) at integrated marketing communication mix with its dimensions on increasing the loyalty of dimensions on increasing the loyalty of the plastic company customer in Egypt, as well as acceptance of the sub hypothesis which states there’s a statistical effect between (advertising public relations, sales activation, personal selling, direct marketing) and customer loyalty of the plastic sector customers in Egypt.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية