الدور الوسيط للتميز التنظيمي في العلاقة التفاعلية بين تطبيق six sigma وتحقيق الميزة التنافسية (دراسة تطبيقية على أعضاء هيئة التدريس بجامعة شقراء بالمملكة العربية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

أستاذ مساعد بكلية إدارة الاعمال جامعة شقراء

المستخلص

     تتناول هذه الدراسة بيان الدور الهام للتميز التنظيمي بوصفه متغيراً وسيطاً فى العلاقة بين منهجية six sigma والميزة التنافسية وذلك بالتطبيق على أعضاء هيئة التدريس بجامعة شقراء موضع التطبيق. وتهدف تلك الدراسة للكشف عن طبيعة العلاقة بين منهجية six sigma وأبعاد التميز التنظيمي وكذلك التعرف على طبيعة العلاقة بين منهجية six sigma وأبعاد الميزة التنافسية والتعرف على طبيعة العلاقة بين أبعاد التميز التنظيمي وأبعاد الميزة التنافسية. وتحديد التأثيرات المباشرة بين منهجية six sigma على أبعاد التميز التنظيمي وكذلك تحديد التأثيرات المباشرة لمنهجية six sigma على الميزة التنافسية وتحديد التأثيرات المباشرة لأبعاد التميز التنظيمي على الميزة التنافسية. وتحديد التأثير غير المباشر بين منهجية six sigma على الميزة التنافسية من خلال الدور الوسيط لأبعاد التميز التنظيمي لدى أعضاء هيئة التدريس بجامعة شقراء موضع التطبيق. وأجريت الدراسة على عينة قوامها (283 مفردة)، وبعد استبعاد الاستمارات غير الصالحة للتحليل، حيث بلغ عدد الاستمارات الصالحة للتحليل (256) بما يمثل معدل استجابة (90.46%) من إجمالي الاستمارات الموزعة. وتوصلت الدراسة إلى وجود علاقة ارتباط معنوية وتأثير معنوي مباشر بين منهجية six sigma وأبعاد التميز التنظيمي، كما أظهرت وجود علاقة ارتباط معنوية وتأثير معنوي مباشر بين منهجية six sigma وأبعاد الميزة التنافسية، كما توجد علاقة ارتباط معنوية وتأثير معنوي مباشر بين أبعاد التميز التنظيمي وأبعاد الميزة التنافسية، كما أبرزت النتائج ازدياد التأثير المعنوي لأبعاد منهجية six sigma على الميزة التنافسية من خلال توسيط أبعاد التميز التنظيمي لدى أعضاء هيئة التدريس بجامعة شقراء موضع التطبيق.
This study deals with the statement of the important role of organizational excellence as a mediating variable in the relationship between the six sigma methodology and competitive advantage by applying it to faculty members at Shaqra University. This study aims to reveal the nature of the relationship between the six sigma methodology and the dimensions of organizational excellence, as well as to identify the nature of the relationship between the six sigma methodology and the dimensions of competitive advantage, and to identify the nature of the relationship between the dimensions of organizational excellence and the dimensions of competitive advantage. Determining the direct effects of the six-sigma methodology on the dimensions of organizational excellence, as well as determining the direct effects of the six sigma methodology on the competitive advantage, and determining the direct effects of the dimensions of organizational excellence on the competitive advantage. And to determine the indirect effect between the six sigma methodology on the competitive advantage through the mediating role of the dimensions of organizational excellence among the faculty members at Shaqra University in practice. The study was conducted on a sample of (283 individuals), and after excluding the unsuitable forms for analysis, as the number of valid forms for analysis reached (256), which represents a response rate of (90.46%) of the total distributed forms. The study concluded that there is a significant correlation and a direct significant impact between the six sigma methodology and the dimensions of organizational excellence, and it also showed the existence of a significant correlation and a direct significant impact between the six sigma methodology and the dimensions of competitive advantage, and there is a significant correlation and a direct significant impact between the dimensions of organizational excellence and the dimensions of competitive advantage. The results also highlighted the increase of the significant impact of the dimensions of the six sigma methodology on the competitive advantage through the mediation of the dimensions of organizational excellence among faculty members at Shaqra University.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية