أثر توافر مهارات التسـويق الاجـتمـاعـي على الـمـيزة الـتنـافسـية لـشـباب الأئـمـة بالـتطـبيق علـى برامـج وزارة الأوقــاف

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 باحثة بالدكتوراه في كلية الدراسات العليا في إدارة الأعمال بالأكاديمية العربية للعلوم والتكنولوجيا والنقل البحري

2 أستاذ التسويق بكلية التجارة ـ جامعة المنصورة

3 مدرس التسويق وإدارة الأعمال ووكيل كلية الدراسات العليا في الإدارة ـ القاهرة الأكاديمية العربية للعلوم والتكنولوجيا والنقل البحري

المستخلص

هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أثر توافر مهارات التسويق الاجتماعي بأبعاده المتمثلة في (المنتج الاجتماعي أو الخدمة ، التوزيع الاجتماعي ، الترويج الاجتماعي ، السعر الاجتماعي) على زيادة الميزة التنافسية لشباب الأئمة والواعظات في وزارة الأوقاف المصرية .
واعتمدت الدراسة في تحقيق أهدافها على المنهج الوصفي التحليلي ، وتم جمع بيانات الدراسة الميدانية من مصادرها الأولية من خلال قائمة استقصاء باستخدام مقياس ليكرت الخماسي في مديريات أوقاف القاهرة الكبرى ، تم تحليل البيانات وفقاً لبرنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية (SPSS) Statistical Package for Social Sciences إصدار (21) لتحليل البيانات ، وتم إجراء دراسة ميدانية وأخذ عينة عشوائية من مجتمع البحث التي تمثلت في (384) مفردة .
وقد أظهرت نتائج الدراسة قبول الفرض الرئيسي الإحصائي الأول القائل وجود علاقة إيجابية دالة إحصائيًا بين أبعاد التسويق الاجتماعي والـمـيزة الـتنـافسـية لـشـباب الأئـمـة والواعظات في وزارة الأوقاف المصرية ، وجاء الأعلى تأثيرًا هو المنتج الاجتماعي (الخدمة) ، يليه التوزيع الاجتماعي ، يليه الترويج الاجتماعي ، ثم التسعير الاجتماعي ، وكذلك قبول الفرض الرئيسي الإحصائي الثاني القائل بوجود فروق ذات دلالة احصائية بين خصائص عينة الدراسة (النوع / الفئة العمرية / المستوى العلمي/ سنوات الخبرة المهنية) حول اتجاه الآراء نحو أبعاد "أثر توافر مهارات التسـويق الاجـتمـاعـي على الـمـيزة الـتنـافسـية لـشـباب الأئـمـة " في بعض أجزائه حيث توجد فروق ذات دلالة إحصائية فيما يتعلق بكل من متغير (فئات العمر) ومتغير (فئات المستوى العلمي) ومتغير (فئات سنـوات الخبـرة المـهنيـة) حول أبعاد التسويق الاجتماعي ، ولا توجد فروق ذات دلالة إحصائية حول بـُـعـد "الـمـيزة الـتنـافسـية لـشـباب الأئـمـة".
ولكن من ناحية أخرى لم يكن هناك تأثير فيما يتعلق بمتغير (النوع) حول أبعاد التسويق الاجتماعي، وكذلك حول بُــعـد "الـمـيزة الـتنـافسـية لـشـباب الأئـمـة".
وقد أوصت الدراسة بأن يتم العمل على تبني مهارات التسويق الاجتماعي كاستراتيجية للمنافسة والتميز، وكذلك استحداث إدارة متخصصة للتسويق ، وما يلزمه من الاستغلال الأمثل لكافة الموارد البشرية والمادية والفنية ، واستخدام استراتيجيات (مرنة في التسعير ، وتوزيع فعال ، وأساليب ووسائل ترويجية ، تطوير ورفع كفاءة أداء الأئمة الواعظات) بما يعزز دور الوزارة الدعوي والاجتماعي والخدمي لخدمات وأنشطة وزارة الأوقاف المصرية.
This study aimed to identify the impact of the availability of social marketing skills in its dimensions (social product or service, social distribution, social promotion, social price) on increasing the competitive advantage of young imams and female preachers in the Egyptian Ministry of Awkaf.
In achieving its objectives, the study relied on the analytical descriptive method, and the data of the field study was collected from its primary sources through a survey list using a five-point Likert scale in the directorates of Greater Cairo Endowments, the data was analyzed according to the Statistical Package for Social Sciences (SPSS) version (21) for data analysis, a field study was conducted and a random sample of the research community represented by (384) individuals was taken.
The results of the study showed the acceptance of the first statistical hypothesis that there is a statistically significant positive relationship between the dimensions of social marketing and the competitive advantage of imams and female preachers in the Egyptian Ministry of Awkaf, and the highest influence is the social product (service), followed by social distribution, followed by social promotion, followed by social pricing, as well as accepting the second main statistical hypothesis that there are statistically significant differences between the characteristics of the study sample (gender/age group/educational level/years of professional experience) on the trend of opinions towards the dimensions of The second main hypothesis that there are statistically significant differences between the characteristics of the study sample (gender/age group/educational level/years of professional experience) on the trend of opinions towards the dimensions of "the impact of the availability of social marketing skills on the profitability of the organization" in some parts of it where there are statistically significant differences with regard to each of the variables (age groups), the variable (educational level groups) and the variable (professional experience age groups) about the dimensions of social marketing, and there are no statistically significant differences on the dimension of "the advantage of the organization's network".
On the other hand, there was no effect of gender on the dimensions of social marketing, as well as on the dimension of the "advantage of social media for the organization's youth".
The study recommended the adoption of social marketing skills as a strategy for competition and excellence, as well as the creation of a specialized marketing department, the optimal utilization of all human, material and technical resources, and the use of strategies (flexible pricing, effective distribution, promotional methods and means, development and raising the efficiency of the performance of preaching imams). In a way that enhances the ministry's role as a missionary, social and service center for the services and activities of the Egyptian Ministry of Awkaf.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية