دور إستراتيجيتي المنتج والترويج في رفع الأداء المؤسسي بإستخدام بطاقات الأداء المتوازن (دراسة تطبيقية على القطاع الدوائى بجمهورية مصر العربية (

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

1 دراسة مقدمة استكمالًا لمتطلبات الحصول على درجة الدكتوراه المهنية في إدارة الأعمال كلية الدراسات العليا في الادارة - الاكاديمية العربية للعلوم والتكنولوجيا والنقل البحري - القاهره

2 عميد كلية الإدارة والتكنولوجيا - الأكاديمية العربية للعلوم والتكنولوجيا والنقل البحرى

المستخلص

هدفت الدراسة الحالية إلى تحديد دور استراتيجيتي المنتج والترويج ومنها (العلامة التجارية – التعبئة والتغليف – والمبيعات) على الأداء المؤسسى باستخدام بطاقة الأداء المتوازن (بعد العمليات الداخلية – بعد العملاء – بعد التعلم والنمو-الربحية )، من خلال تحليل نتائج الدراسة التى تم الحصول عليها من عدد 300 مفردة  من العاملين فى منشأت صناعة الدواء فى جمهورية مصر العربية. باستخدام برنامج SPSS26 لتحليل البيانات التي تم الحصول عليها، ومن خلال هذا البرنامج، تم الحصول على تحليل وصفي لمتغيرات الدراسة، إلى جانب اختبار فرضيات الدراسة . حيث خلصت نتائج الدراسة الى عدة نتائج أبرزها:
           يتم تطبيق محاور استراتيجيات التسويق بدرجة مرتفعة، وكان أعلى المحاور تطبيقًا التعبئة والتغليف ، يليها الترويج، ويليها المبيعات ثم العلامة التجارية. وبالنسبة لمتغير الأداء المؤسسى باستخدام بطاقة الأداء المتوازن جاء بدرجة مرتفعة، وكان أعلى الابعاد تطبيقا البعد المالى  ويليه العملاء. وجود أثر معنوي ذو دلالة إحصائية لإستراتيجيات التسويق على الأداء المؤسسى باستخدام بطاقة الاداء المتوازن. وجود أثر معنوي ذو دلالة إحصائية لإستراتيجيات التسويق (المنتج- العلامة التجارية) على الأداء المؤسسى باستخدام بطاقة الاداء المتوازن. وجود أثر معنوي ذو دلالة إحصائية لإستراتيجيات التسويق (المنتج-الترويج) على الأداء المؤسسى باستخدام بطاقة الاداء المتوازن. وجود أثر معنوي ذو دلالة إحصائية لإستراتيجيات التسويق (المنتج-المبيعات) على الأداء المؤسسى باستخدام بطاقة الاداء المتوازن.
وخلصت الدراسة الي تقديم بعض التوصيات من أهمها:

أهمية تطبيق استراتيجية تنشيط المبيعات فى الترويج لمنتجات شركات القطاع الدوائى
يجب على الشركات مواكبة التطور واتباع أستراتيجيات التسويق الرقمى
ضرورة العمل على تعزيز ثقة المواطن بالمنتج المحلي، وتغيير نظرة الأفضلية للمنتج الاجنبى ولا سيما في ظل الظروف الحالية الصحية والاقتصادية وذلك باتباع تطورات السوق ومعرفة حاجاته والعمل على تلبيتها.
ضرورة تقسيم الأدوية الي ثلاث مجموعات دوائية (مضادات حيوية/ ادوية متخصصة (تصرف بوصفة طبية)/ ادوية غير متخصصة وفيتامينات (لا تصرف بوصفة طبية) لقسيم السوق والتعامل مع كل مجموعة علي حدي في الترويج والتوزيع.
ضرورة عمل الشركات المنتجة للأدوية داخل إطار منظومة واحدة تتضمن جهود البحث والتطوير والجهود التسويقية والجهود المالية للتنسيق فيما بينهما لتجنب النزاع الدائم بين الجهود المالية التي تتجة لتقليل التكاليف من جهة وجهود البحث والتطوير والتسويق من جهة.
العمل علي ابتكار اساليب جديدة والبحث عن افكار جديدة في الترويج والتوزيع لتقادم الاساليب المتبعة ولتسهيل توافر وتوصيل المنتج الي المستهلك.
العمل علي دراسة اشكال العبوات وحجمها بما يتناسب مع الجرعات المستخدمة حيث انها تمثل جزء من تقليل التكاليف وزيادة الربحية.
التركيز في البحث علي عبوات تسمح باعادة التدوير لتقليل الهدر والتكاليف مما ينعكس علي الربحية ايجابيا.
زيادة الشركات المنتجة الانفاق علي التدريب بما يناسب التطوير المتبع والمحتمل بالشركات للاستغلال الامثل للمورد البشري العامل بهذة الشركات لرفع الاداء بهذة الشركات.
التوسع في استخدام نظام بطاقات الاداء المتوازن حيث انها مؤشر حقيقي لاداء الشركات.
التوسع في البحث عن مستحضرات متخصصة جديدة للتصنيع الداخلي لتجنب مشاكل الاستيراد. 

The recent study aimed to determine the impact  of marketing strategies, especially (brand – promotion-packaging  - and sales) on the basis of organizational  performance using the balanced scorecard (internal operations dimension - customer dimension - learning and growth dimension through profitability), from analyzing the results of the study obtained from a number 300 individuals working at The pharmaceutical industry in the Arab Republic of Egypt.. Using the SPSS27 program to analyze the data obtained, and through this program, a descriptive analysis of the study variables was obtained, in addition to testing the study hypotheses. The results of the study reached several results, the most notable of which are:
 The multi-brand objective is applied to high marketing, which is significantly higher in application, followed by promotion, followed by sales. As for the organizational performance variable using the balanced scorecard, it was very hot, and the highest dimension was the application of financial efforts, followed by customers. There is a statistically significant impact of marketing mix stratgries on organizational performance by  using the balanced scorecard. There is a statistically significant impact  the marketing strategy (product - brand) to local performance using the balanced scorecard. There is a significant, statistically significant impact of the marketing strategy (product-promotional) on national performance using the balanced scorecard. There is a significant, statistically significant impact of the marketing strategy (product-sales) on national performance using the balanced scorecard.

The study concluded by providing some recommendations, the most important of which are:
The importance of applying a sales activation strategy in promoting the products of pharmaceutical sector companies.
Companies must keep pace with developments and follow digital marketing strategies.
The necessity of working to enhance citizen confidence in the local product, and changing the view of preference for foreign products, especially in light of the current health and economic conditions, by following market developments, knowing its needs, and working to meet them.
The necessity of dividing medicines into three drug groups (antibiotics/specialized medicines (prescription)/non-specialized medicines and vitamins (non-prescription) for the market segment and dealing with each group separately in promotion and distribution.
The need for pharmaceutical producing companies to work within the framework of a single system that includes research and development efforts, marketing efforts, and financial efforts to coordinate among themselves to avoid permanent conflict between financial efforts aimed at reducing costs on the one hand, and research, development, and marketing efforts on the other.
Working to innovate new methods and search for new ideas in promotion and distribution to eliminate the obsolescence of the methods used and to facilitate the availability and delivery of the product to the consumer.
Work on studying the shapes of packages and their sizes in proportion to the doses used, as they represent part of reducing costs and increasing profitability.
Focus on searching for containers that allow recycling to reduce waste and costs, which will have a positive impact on profitability.
Producing companies increase spending on training in a way that suits the current and potential development of the companies to optimally exploit the human resources working in these companies to raise the performance in these companies.
Expanding the use of the balanced scorecard system as it is a real indicator of companies’ performance.
Expanding the search for new specialized preparations for internal manufacturing to avoid import problems.

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية