نوع المستند : المقالة الأصلية
المؤلفون
1
قسم إدارة أعمال - الاكاديمية العربية للعلوم الادارية والمالية والمصرفية
2
قسم إدارة الاعمال- كليات الخليج الأهلية - المملكة العربية السعودية
3
قسم إدارة أعمال -جامعة الملك سلمان الدولية
المستخلص
تؤكد الدراسة الحالية على أهمية السلوك الاخلاقي للقادة ومدى تأثيره على تحسين إنتاجية العاملين بالمنظمة، كما أنها تبين قدرة المنظمة على تحسين إنتاجية العاملين من خلال أبعاد أخلاقيات القيادة (العدالة، توضيح الأدوار، التوجه نحو المرؤوسين، التوجيه الأخلاقي، النزاهة، حث الاخرين على تجنب السلوك المشين)، الأمر الذي يلبي طموحات المنظمة وطموحات العاملين في نفس الوقت. ولتحقيق ذلك تم بناء مقياس البحث بالاعتماد على بعديه أخلاقيات القيادة وتحسين الانتاجية عن طريق بناء استبانة (اداة البحث) اشتملت على (30) عبارة مقسمة بالتساوي على أبعاد الاستبانة الستة، والذي استهدفت أولاً أدراك أهمية أخلاقيات القيادة والعوامل التي تؤثر عليها، وثانيًا مدي تأثير أخلاقيات القيادة على تحسين الانتاجية لدى العاملين بمنظمات الأعمال المختلفة. اذ يقدم البحث استكشاف تصور العاملين بمنظمات الأعمال لمدى ممارسة القيادات الفعلية لأخلاقيات القيادة بأبعادها المختلفة، وإلى أي مدى ترتبط أبعاد أخلاقيات القيادة أو السلوكيات برفع كفاءة الإنتاجية لديهم، حيث يقدم البحث في فرضياته الرئيسة عدم وجود علاقتي تأثير وارتباط بين بعدي الدراسة (أخلاقيات القيادة – تحسين الإنتاجية) وذلك لأجل الوصول الى اهداف الدراسة، وبالاعتماد على المنهج الوصفي التحليلي تم جمع البيانات بأسلوب المعاينة، وتم نشر أداة جمع البيانات (الاستبانة) على مجتمع الدراسة من خلال مواقعهم على الإلكترونية باستخدام نظام Target geographic area، وبلغ عدد الاستجابات المقبولة والصالحة للتحليل الاحصائي (456) استجابة، وهو ما يمثل عينة الدراسة الرئيسية، وذلك بخلاف عدد (25) استجابة مثلت العينة الاستطلاعية، هذا وقد تم تحليل البيانات التي تم جمعها وفق برنامج التحليل الاحصائي SPSS.V26 ، وذلك بالاعتماد على المؤشرات الإحصائية (المتوسط الحسابي، والانحراف المعياري، والنسب المئوية، ومعامل ارتباط بيرسون، والاختبارات Kolmogorov-Smirnov ,Test Mann-Whitney U, Kruskal-Wallis H).
خرجت الدراسة بعدة استنتاجات اهمها أن: (أ) أخلاقيات القيادة تؤثر بشكل إيجابي على إنتاجية العاملين، (ب) تلعب قيادة المنظمات دوراً إيجابياً في تعزيز السلوكيات الاخلاقية لدى كوادرها الإدارية، وقدمت الدراسة عدة توصيات ومنها: تعزيز الصفات الاخلاقية المتمثلة بالعدالة والتعاون والحزم والثقة بالنفس لقيادة المنظمات كونها تحكم علاقتهم بالآخرين وتحسن مستوى الانتاج الفردي والكلي في المنظمة
This study emphasizes the importance of ethical behavior by leaders and its impact on improving employee productivity within an organization. It illustrates the organization's ability to enhance employee productivity through various dimensions of leadership ethics (justice, role clarification, orientation towards subordinates, ethical guidance, integrity, and encouraging others to avoid disgraceful behavior), meeting both the organization's and employees' aspirations simultaneously.
To achieve this, a research scale was constructed based on the dimensions of leadership ethics and productivity improvement. A questionnaire (research tool) comprising (30) statements equally divided among the six dimensions was developed. The study first aimed to recognize the importance of leadership ethics and the factors influencing them, and second, to measure the impact of leadership ethics on improving productivity among employees in different business organizations. The research explores employees' perceptions of the extent to which actual leaders practice ethical leadership in its various dimensions and how these dimensions are related to enhancing productivity.
The main hypotheses of the research posit no causal relationship between the two study dimensions (leadership ethics and productivity improvement) to achieve the study's objectives. Utilizing a descriptive analytical methodology, data were collected using sampling methods. The data collection tool (Questionnaire) was distributed to the study population through their electronic sites using the Target Geographic Area system. A total of (456) valid responses were obtained for statistical analysis, representing the main study sample, in addition to (25) responses that constituted the pilot sample. The collected data were analyzed using the SPSS.V26 statistical program, relying on statistical indicators such as the arithmetic mean, standard deviation, percentages, Pearson correlation coefficient, and tests like Kolmogorov-Smirnov, Mann-Whitney U, and Kruskal-Wallis H.
The study concluded with several findings, the most important of which are: (a) leadership ethics positively affect employee productivity, and (b) organizational leadership plays a positive role in promoting ethical behaviors among their administrative staff. The study offered several recommendations, including enhancing ethical qualities such as justice, cooperation, firmness, and self-confidence among organizational leaders as these traits govern their relationships with others and improve individual and overall productivity within the organization.
الكلمات الرئيسية
الموضوعات الرئيسية