نوع المستند : المقالة الأصلية
المؤلف
أستاذ مشارك إدارة الاعمال، الكلية التطبيقية، جامعة المجمعة
المستخلص
تستهدف الدراسة الكشف عن دور الموائمة الاستراتيجية المتمثلة في: الاتصالات، الكفاءة، الحوكمة، الشراكة، البنى التحتية، المهارات، في دعم الأداء المؤسسي المتمثل في كفاءة العمليات الداخلية، التعلم، الأداء المالي بتوسيط فاعلية القرار المتمثل في جودة القرار، وقت اتخاذ القرار، قبول القرار.
ولتحقيق أهداف الدارسة والمتمثلة في التعرف على ادبيات الموائمة الاستراتيجية واليات إدارتها بجامعة العريش، والتعرف على الجهود المبذولة لتحقيق الموائمة الاستراتيجية بالجامعة، وتحديد العلاقة بين أبعاد الموائمة الاستراتيجية والأداء المؤسسي وفاعلية القرار بالجامعة.
تم تطبيق الدراسة على عينة بلغت (230) مفردة من منسوي جامعة العريش من أعضاء هيئة التدريس والاداريين ولتحقيق أهداف الدراسة قام الباحث باتباع المنهج الوصفي والتحليلي، وتم جمع البيانات الأولية باستخدام قائمة استبيان وبلغ معدل الاستجابة 82.7%.
وأسفرت نتائج الدراسة ان ابعاد الموائمة الاستراتيجية ترتبط إيجابيا مع فعالية القرار بأبعاده الثلاثة المتمثلة في جودة القرار، وقبول القرار، ووقت اتخاذ القرار، وذلك يؤثر على تحسين فعالية القرار مما يؤدي الي تحسين كفاءة العمليات الداخلية للجامعة وذلك من خلال استخدام خطوط اتصال واضحة لأن عملية اتخاذ القرار عملية معقدة يتفاعل فيها جميع المشاركين فيه ويؤثرون على بعضهم البعض وهذا وفقا لما اشير في اثبات صحة الفروض حيث كشفت نتائج الاختبار عن مؤشرات مطابقة جيدة للنموذج، مع البيانات الميدانية التي تم جمعها من عينة الدراسة ، و هناك تأثير معنوي للموائمة الاستراتيجية على الأداء المؤسسي ومن ثم فإن اعتبار الموائمة الاستراتيجي جزءً من ثقافة ، وأخيرا تم الكشف عن وجود علاقة بين الأداء المؤسسي ودعم فاعلية القرار ، وتبين ان فاعلية القرارات الاستراتيجية تؤدى إلى تباين في أداء المؤسسة ،وتؤثر فعالية القرار على الميزة التنافسية للجامعة.
وقد قدمت الدراسة عدد من التوصيات الهادفة لترسيخ الجانب العلمي والعملي أهمها تقديم رؤى استباقية تقود التغيرات القادمة بالتعليم الجامعي، من خلال بدائل ومسارات تحول اَمن نحو التغيير والمستقبل، والذي يفرض هيكلة العديد من البرامج وتحسين جودة الخدمات التي تقدمها الجامعة، وأيضا الجاهزية وضبط الجودة لكافة منظومة الأداء والخدمات التي تقدمها، بما يحقق التكيف مع تغيرات الحاضر والمستقبل وأولويات المجتمع.
The study aims to reveal the role of strategic alignment represented by the following dimensions: communications, efficiency, governance, partnership, infrastructure, and skills, in supporting institutional performance represented by the efficiency of internal operations, learning, and financial performance by mediating decision effectiveness represented by decision quality, decision-making time, and decision acceptance.
To achieve the study's objectives, which are to identify the literature on strategic alignment and its management mechanisms at Arish University, identify the efforts made to achieve strategic alignment at the university, and determine the relationship between the dimensions of strategic alignment, institutional performance, and decision-making effectiveness at the university.
The study was applied to a sample of (230) individuals from the faculty and administrative staff of Arish University. To achieve the study objectives, the researcher followed the descriptive and analytical approach. The primary data was collected using a questionnaire and the response rate was 82.7%.
The results of the study showed that the dimensions of strategic alignment are positively related to the effectiveness of the decision in its three dimensions: decision quality, decision acceptance, and decision-making time, and this affects improving the effectiveness of the decision , Which leads to improving the efficiency of the university’s internal operations through the use of clear lines of communication because the decision-making process is a complex process in which all participants interact and influence each other. This is in accordance with what was indicated in proving the validity of the hypotheses, as the test results revealed good matching indicators for the model, with the field data collected from the study sample. There is a significant impact of strategic alignment on institutional performance, and therefore strategic alignment should be considered part of the culture. Finally, a relationship was revealed between institutional performance and decision-making effectiveness support. It was shown that the effectiveness of strategic decisions leads to variations in the institution’s performance, and the effectiveness of the decision affects the university’s competitive advantage.
The study presented several recommendations aimed at consolidating the scientific and practical aspects, the most important of which is providing proactive visions that guide the upcoming changes in university education, through alternatives and paths for a safe transition towards change and the future. This requires restructuring many programs and improving the quality of services provided by the university, as well as readiness and quality control for the entire performance system and services it provides, to achieve adaptation to the changes of the present and future and the priorities of society.
الكلمات الرئيسية
الموضوعات الرئيسية