تأثير المزيج التسويقى الرقمى للخدمات المصرفية على زيادة القدرات التنافسية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

استاذ ادارة الاعمال وعميد كلية النقل الدولي واللوجيستيات ومدير فرع الاكاديمية العربية ببورسعيد (سابقا)

المستخلص

    هدفت هذه الدراسة إلى التعرف على أثر المزيج التسويقى الرقمى للخدمات المصرفية فى زيادة القدرة التنافسية للبنوك، بالتطبيق على بنك مصر محل الدراسة، وينبثق من هذا الهدف الرئيسى عدة أهداف، دراسة تأثير الخدمات المصرفية الرقمية فى زيادة القدرات التنافسية للبنوك، بالتطبيق على بنك مصر. قياس تأثير التسعير الرقمى للخدمات المصرفية فى زيادة القدرات التنافسية للبنوك، بالتطبيق على بنك مصر. اختبار دور الترويج الرقمى للخدمات المصرفية فى زيادة القدرات التنافسية للبنوك، بالتطبيق على بنك مصر. دراسة تأثير التوزيع الرقمى للخدمات المصرفية فى زيادة القدرات التنافسية للبنوك، بالتطبيق على بنك مصر. اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفى التحليلى لوصف الظاهرة موضوع الدراسة (تأثير المزيج التسويقى الرقمى للخدمات المصرفية فى زيادة القدرات التنافسية). واعتمدت على استمارة استبيان إلكترونية تم توزيعها على عينة قدرها (384) من عملاء بنك مصر، تم سحب العينة بالطريقة العشوائية. وتم تفريغ البيانات التى تم جمعها ثم ترميزها من خلال البرنامج الإحصائى SPSS.
     وتوصلت نتائج الدراسة إلى عدم وجود تأثير للعوامل الديموجرافية (الجنس، الفئة العمرية، عدد سنوات التعامل مع البنك) فى زيادة القدرات التنافسية، فى حين أنه يوجد تأثير للمؤهل العلمى فى زيادة القدرات التنافسية. إضافةً إلى قبول الفرض الرئيسى للدراسة جزئيًا.
 
     This study aimed to identify the impact of the digital marketing mix for banking services on increasing the competitiveness of banks, applying it to Banque Misr, the subject of the study. Several objectives stem from this primary objective: To study the impact of digital banking services on increasing the competitiveness of banks, applying it to Banque Misr. To measure the impact of digital pricing for banking services on increasing the competitiveness of banks, applying it to Banque Misr. Testing the role of digital promotion of banking services in enhancing banks' competitiveness, applied to Banque Misr. Studying the impact of digital distribution of banking services on enhancing banks' competitiveness, applied to Banque Misr. The study relied on a descriptive and analytical approach to describe the phenomenon under study (the impact of the digital marketing mix for banking services on enhancing competitiveness). It relied on an electronic questionnaire form that was distributed to a sample of (384) Bank of Egypt customers. The sample was drawn randomly. The collected data was transcribed and then coded using the SPSS statistical program.
    The study results concluded that demographic factors (gender, age group, number of years of experience with the bank) had no impact on increasing competitiveness. However, academic qualifications did have an impact on competitiveness. The study's main hypothesis was partially accepted.
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية