هدف الدراسة: التعرف على أهم أبعاد تنمية القدرات الإبتكارية في الجامعات المصرية، ومدى الاهتمام بدعم وتوفير تلك الأبعاد، والتعرف على أهم أبعاد إعداد قادة المستقبل في الجامعات المصرية، ومدى الاهتمام بدعم وتوفير تلك الأبعاد، وتحليل أثر العلاقة لتنمية القدرات الإبتكارية على إعداد قادة المستقبل في الجامعات المصرية، وتقديم مجموعة من التوصيات التي يمكن أن تفيد القيادات الإدارية في الجامعات المصرية، والجهات ذات العلاقة، والمهتمين بهذا المجال. نتائج الدراسة: توصلت الدراسة إلى وجود علاقة طردية بين تنمية القدرات الإبتكارية وإعداد قادة المستقبل، وكذلك وجود أثر ايجابي لتنمية القدرات الإبتكارية على إعداد قادة المستقبل بالجامعات المصرية، وأوضحت الدراسة أن توظيف التكنولوجيا الرقمية يساهم في تحسين العمل الإداري بينما يؤدي العكس إلى وجود العديد من الاجراءات الروتينية التي تؤدي إلى الحد من قدرات العاملين على انجاز العمل. توصيات الدراسة: الاهتمام بتوفير البرامج التدريبية اللازمة لتنمية وتحسين القدرات الابتكارية للعاملين بحيث ينبغي الحرص على تنفيذ خطة متكاملة لتدريب وتنمية قدرات العاملين تساهم بشكل أساسي في زيادة المهارات الوظيفية والفكرية لأداء الأعمال بالشكل الأفضل، والعمل بالشكل الملائم على التنبؤ بمشكلات العمل قبل حدوثها بحيث يتم التركز على إجراء التحليل المبكر اللازم لمتابعة ومواكبة التغيرات التي تحدث في بيئة العمل والاستجابة السريعة للتطورات والتغيرات المختلفة المحيطة. Study objective: Identifying the most important dimensions of developing innovative capabilities in Egyptian universities, and the extent of interest in supporting and providing these dimensions, and Identifying the most important dimensions of preparing future leaders in Egyptian universities, and the extent of interest in supporting and providing those dimensions, and Analysis of the relationship and impact of developing innovative capabilities on preparing future leaders in Egyptian universities, and Providing a set of recommendations that could benefit administrative leaders in Egyptian universities, relevant parties, and those interested in this field. Study results: The study found that there is a direct relationship between developing innovative capabilities and preparing future leaders, as well as a positive impact of developing innovative capabilities on preparing future leaders in Egyptian universities. The study showed that employing digital technology contributes to improving administrative work, while the opposite leads to the presence of many routine procedures that limit the ability of workers to accomplish work. Study recommendations: Paying attention to providing the necessary training programs to develop and improve the innovative capabilities of employees, so that care must be taken to implement an integrated plan to train and develop the capabilities of employees that contributes fundamentally to increasing the functional and intellectual skills to perform work in the best possible way, and working appropriately to predict work problems before they occur, so that the focus is on conducting the necessary early analysis to follow up and keep pace with the changes that occur in the work environment and respond quickly to the various surrounding developments and changes.
بدران مرسي حسنين بدران, آية, عزمي ذكي, أحمد, & مصطفي الباز, محمد. (2025). أثر تنمية القدرات الإبتكارية على إعداد قادة المستقبل دراسة ميدانية علي الجامعات المصرية. المجلة العلمية للدراسات التجارية والبيئية, 16(3), 2159-2177. doi: 10.21608/jces.2025.457502
MLA
آية بدران مرسي حسنين بدران; أحمد عزمي ذكي; محمد مصطفي الباز. "أثر تنمية القدرات الإبتكارية على إعداد قادة المستقبل دراسة ميدانية علي الجامعات المصرية", المجلة العلمية للدراسات التجارية والبيئية, 16, 3, 2025, 2159-2177. doi: 10.21608/jces.2025.457502
HARVARD
بدران مرسي حسنين بدران, آية, عزمي ذكي, أحمد, مصطفي الباز, محمد. (2025). 'أثر تنمية القدرات الإبتكارية على إعداد قادة المستقبل دراسة ميدانية علي الجامعات المصرية', المجلة العلمية للدراسات التجارية والبيئية, 16(3), pp. 2159-2177. doi: 10.21608/jces.2025.457502
VANCOUVER
بدران مرسي حسنين بدران, آية, عزمي ذكي, أحمد, مصطفي الباز, محمد. أثر تنمية القدرات الإبتكارية على إعداد قادة المستقبل دراسة ميدانية علي الجامعات المصرية. المجلة العلمية للدراسات التجارية والبيئية, 2025; 16(3): 2159-2177. doi: 10.21608/jces.2025.457502