دور واهمية التسويق الداخلي في دعم القدرة التنافسية للبنوک التجارية العامة الليبية

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلفون

کلية التجارة جامعة المنصورة

المستخلص

هدفت الدراسة إلى معرفة مدى إدراک الإدارة والعاملين في البنوک التجارية العامة الليبية بدور وأهمية التسويق الداخلي في دعم القدرة التنافسية، والى معرفة طبيعة علاقة الارتباط بين التسويق الداخلي ودعم القدرة التنافسية، وکذلک معرفة التأثيرات المباشرة للتسويق الداخلي على دعم القدرة التنافسية، وکانت الأداة المستخدمة في الدراسة قائمة استقصاء محددة الإجابة وفق مقياس ليکرت الخماسي کان معادل ثباتها وفق معادل ألفا کرنباخ 0.80، وحجم العينة ٣٨٤ مفردة بلغت نسبة الاستجابة 0.70، وکانت الحدود الزمنية للدراسة 15/8-15/12/2014، أما الحدود المکانية فشملت مصرف الجمهورية والمصرف التجاري الوطني ومصرف الوحدة بالمدن التالية: طرابلس، الزاوية، سبها، طبرق، وباستخدام البرنامج الإحصائي SPSS توصلت الدراسة إلى مجموعة من النتائج کان أهمها أن المصارف التجارية العامة الليبية مدرکة لأهمية التسويق الداخلي ودوره في دعم القدرة التنافسية للبنوک التجارية لکنها لم تترجم ذلک على أرض الواقع، کما توصلت إلى أن هناک علاقة ارتباط معنوي بين التسويق الداخلي ودعم القدرة التنافسية بنسبة 67%، وإلى وجود تأثير معنوي مباشر للتسويق الداخلي على دعم القدرة التنافسية للبنوک بنسبة 45%.

The study aimed to find out how perception management and staff of the Libyan public commercial banks to the role and importance of internal marketing in support of competitiveness, and to know the nature of the correlation between internal marketing and support competitiveness, as well as knowledge of the direct effects of internal marketing to support competitiveness, and the instrument used in the study List specific answer survey according to Likert scale Quintet was stability 0.80 coefficient, sample to study the 384 response was 0.70 volume ratio, and the time limits for the study of 08/15 to 12/15 / 2014 The spatial boundaries encompassing Bank Republic Commercial Bank and National Bank of the unit the following cities: Tripoli, corner, Sabha, Tobruk, and using pspp statistical program study found a range of results was most important that the public commercial banks Libyan aware of the importance of internal marketing and its role in supporting the competitiveness of commercial banks, but did not translate it on the ground, also it found that there is a relationship significant correlation between internal marketing and support competitiveness by 67%, and to have a significant effect direct internal marketing to support the competitiveness of banks by 45%.

الكلمات الرئيسية