واقع الأداء المؤسسي في وزارة الصحة الفلسطينية بمحافظات غزة في ضوء النموذج الأوروبي للتميز من وجهة نظر العاملين والمرضى

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

يهدف البحث للتعرف على واقع الأداء المؤسسي في وزارة الصحة الفلسطينية بمحافظات غزة في ضوء النموذج الأوروبي للتميز، ولتحقيق أهداف البحث استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي، وتکون مجتمع البحث من الموظفين العاملين في الوزارة، والمرضي المقيمين في المستشفيات)، واستخدم الباحث عينة
عشوائية منتظمة لفئة موظفي الوزارة، وطريقة العينة الميسرة للمرضى، کما استخدم مجموعة من الأساليب الإحصائية لتحليل بيانات الدراسة باستخدام برنامج الحزمة الإحصائية للعلوم الاجتماعية "SPSS
ولقد أظهرت نتائج البحث توافر مستويات ضعيفة للأداء المؤسسي في وزارة الصحة من وجهة نظر کل من الموارد البشرية، والمرضى، حيث کانت نسبة 4۷۸ % من وجهة نظر الموارد البشرية، ونسبة 53
. 6 % من وجهة نظر المرضى، کما بينت نتائج البحث وجود علاقة ارتباطية طردية ذات دلالة إحصائية بين الممکنات وکل من الموارد البشرية والمرضي
کما أوصى الباحث بعدد من التوصيات، أبرزها: ضرورة سعي الإدارة العليا في وزارة الصحة البناء نظم إدارية و تطوير هيکلية الوزارة، ووضع شروط وظروف ومتطلبات العمل وتقويض الصلاحيات وتوفير آلية للاتصال والتواصل، وتحسين الخدمات المقدمة إلى العاملين لخلق نتائج إيجابية، والعمل على تحسين بيئة العمل وتطوير الخدمات بما يتفق واحتياجات المرضي وفق رؤية ومنهجية واضحة وضرورة وضع الية في المبادرة والاتصال والحوار مع المرضى لمناقشة والاستجابة الاحتياجاتهم تنسجم مع أفضل الممارسات العالمية وتقييمها، ووضع مقاييس عمليتية من أجل مراقبة وفهم وتحديد العمليات والتنبؤ وتحصين نتائج الأداء المؤسسي
ABSTRACT:
This study aims to define the reality of the institutional performance in the Palestinian Ministry of Health in the Gaza Strip in light of European excellence model. And to achieve the research objectives the researcher used the descriptive analytical approach. The research population consists of employees of the Ministry, and Patients.
The researcher used a regular random sample of the ministry staff members, and affordable sample approach for Patients, as well as a range of statistical approaches to analyze the data of the study by using the Statistical Package for Social Sciences program "SPSS"
.The results show the existence of low levels of institutional performance of Palestinian Ministry of Health from the viewpoint of human resources, and customers, since it was 47.8% from the viewpoint of human resources, and 53.6% from the viewpoint of Patients.Results also, indicated a statistically positive correlation between (Enablers) and each of human resources, patients.The researcher sets out a number of recommendations, where the most notably are: 1) The senior management in the Ministry of Health have to construct administrative systems and develop the ministry structure. 2) Set terms, conditions and requirements of work, and delegate authority and provide a mechanism for connection and communication. 3) Improve the services provided to employees as to create positive results. 4) Improve the work environment
and develop services in line with the needs of customers according to clear vision and system. 5) Setting a mechanism for initiative, communication and dialogue with customers to discuss and respond to their needs in line with best international practices, and evaluate it, 6) Develop operational measures to monitor, understand and define the processes, predict and improve institutional performance results.

 
 

الموضوعات الرئيسية