الممارسات الإدارية الأخلاقية ودورها في زيادة کفاءة الأداء الجامعي (دراسة مقارنة بين الجامعات الحکومية والجامعات الخاصة )

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

الملخص:
هدفت الدراسة إلى معرفة دور الممارسات الإدارية الأخلاقية في زيادة کفاءة الأداء الجامعي في الجامعات المصرية (دراسة مقارنة بين الجامعات الحکومية والجامعات الخاصة)، وقد استخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي لهذا الغرض، واستخدام قائمة الاستقصاء کأداة رئيسية لجمع البيانات، وبلغ حجم المجتمع لفئة القيادات الجامعية (79) تم تمثيله بعينة قدرها (66) مفردة، وکانت العينة عشوائية طبقية، کما تم استخدام برنامج التحليل الإحصائي (spss) کحزمة احصائية لإدخال ومعالجة وتحليل البيانات، وتوصلت نتائج الدراسة إلى أنه توجود علاقة ذات دلالة إحصائية بين الممارسات الإدارية الأخلاقية وکفاءة الأداء الجامعي، کما أوصى الباحث بضرورة تعامل الإدارة بشفافية وعدالة في الشکاوي وحوافز الطلاب وتصميم برنامج تدريبي للعاملين على الممارسات الأخلاقية.
 


 
Abstract:
The research study aimed to explore the role of managerial ethical practices in improving the Egyptian universities performance efficiency (comparative study between governmental universities and private universities). The researcher used the descriptive analytical approach for such purpose, and used the questionnaire as the main mean for data collection.
The study population of university leaders category amounted to (79) has been represented in a sample of (66) individuals and the study sample was a stratified random sample, while the (SPSS) statistical analysis program has been used for data entering, processing, and analysis.
The study main finding is represented in: There is a statistical significant association between ethical managerial practices and university performance efficiency. Also, the researcher recommended the necessity of management application of fairness and transparency in dealing with students incentives and complains, and the design of an appropriate employees training program for training employees on the ethical practices.
 
 

الكلمات الرئيسية

الموضوعات الرئيسية