دور التخطيط الاستراتيجى التشارکى فى تحسين جودة خدمات البلديات الفلسطينية ( دراسة ميدانية )

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

جامعة قناة السويس - کلية التجارة

المستخلص

يهدف البحث للتعرف على العلاقة بين التخطيط الاستراتيجى التشارکى وجودة خدمات البلديات الفلسطينية ؛ وقد استخدم الباحث المنهج الوصفى التحليلي لهذا الغرض ، واستخدام قائمة الاستقصاء کأداة رئيسية لجمع البيانات ، وتکون مجتمع البحث من (اعضاء المجلس البلدى ، وموظفى البلدية ، والعملاء) المشارکين فى عملية التخطيط الاستراتيجى التشارکى فى البلديات الفلسطينية محل الدراسة (بلدية غزة ، بلدية دير البلح ، بلدية المغازى ، بلدية البريج) ، والبالغ عددهم (347) مفردة ، حيث استخدم الباحث اسلوب الحصر الشامل ، کما استخدم برنامج التحليل الاحصائي (SPSS) لمعالجة البيانات واختبار الفرضيات .
وتوصلت النتائج لوجود علاقة ايجابية معنوية بين التخطيط الاستراتيجى التشارکى وجودة الخدمات البلدية من وجهه نظر المشارکين فى عملية التخطيط الاستراتيجى التشارکى (اعضاء المجلس البلدى ، وموظفى البلدية ، والعملاء) .
ومن ناحية اخرى ، توصل البحث للعديد من التوصيات ، اهمها: ضرورة ترسيخ ثقافة التخطيط الاستراتيجى التشارکى فى البلديات الفلسطينية ، وکذلک العمل على بناء البلدية الالکترونية بما يضمن الدقة وسرعة الاستجابة فى إنجاز معاملات العملاء .
The research aims to determine the role of Participatory Strategic Planning (PSP) in improving the services quality of the Palestinian Municipalities. The researcher used descriptive analytical approach to achieve the aim of the research. The population consists of the participants in the process of (PSP) “municipal council members, municipality employees and customers” at the municipalities’ object of study (Gaza, Dir El Balah, El Maghazi and El Bureij), the population of the research was consisted of (347) elements. The researcher adopted census method and used combination of statistical methods for the analysis of the study data using the Statistical Package for Social Sciences "SPSS". The research found a significant positive correlation between (PSP) and services quality of the Palestinian Municipalities from the viewpoint of the participants in the process of (PSP) “municipal council members, municipality employees and Customers”. In the light of these results the researcher recommended to enhance the conception of (PSP) at the Palestinian municipalities therefore, as an integral part of the general culture of the municipality. In addition, establishing electronic municipality, this will ensure the accuracy and responsiveness to achieve the transactions of customers.

الموضوعات الرئيسية