أثر الثقة بين أعضاء هيئة التدريس على مشارکة المعرفة "دراسة ميدانية بالتطبيق على الجامعات اليمينة"

نوع المستند : المقالة الأصلية

المؤلف

المستخلص

الملخص:
هدفت الدراسة إلى معرفة أثر الثقة على مشارکة المعرفة من وجهة نظر أعضاء هيئة التدريس في ثلاث جامعات يمنية حکومية، واستخدم الباحث المنهج الوصفي التحليلي، وتم استخدم قائمة الاستقصاء کأداة رئيسية لجمع البيانات، وبلغ حجم مجتمع الدراسة (3096) مفردة، فيما بلغت عينة الدراسة (342) مفردة، وتم استخدام برنامج التحليل الاحصائي (SPSS)لإدخال ومعالجة البيانات، وإختبار الفروض ، وتوصلت الدراسة الى وجود تأثير معنوي للثقة على مشارکة المعرفة، وأوصت الدراسة بالاهتمام ببناء وتعزيز مفهوم الثقة التنظيمية وذلک من خلال تعزيز الجدارة بالثقة کمسئولية أخلاقية لأعضاء هيئة التدريس في تفاعلاتهم الداخلية مع بعضهم البعض.
Abstract:
The study aimed at identifying the effect of trust on knowledge sharing from the point of view of the faculty members of three Yemeni government universities. The researcher used the analytical descriptive method. The survey list was used as a main tool for collecting data. The study population reached (3096) (342). The statistical analysis program (SPSS) was used for the introduction and processing of data and hypothesis testing. The study concluded that there is a significant effect of trust on the sharing of knowledge. The study recommended building and enhancing the concept of organizational trust by enhancing trustworthiness as ethical responsibility Reese in the interior of their interactions with each other.